Megvan az új ház, a kivitelezők elmentek, a hibák meg csak jöttek…
A barátom mesélte, hogy végre elkészült a házuk, amit közvetlenül a kivitelezőtől vettek meg és beköltözés után elkezdtek előjönni a hibák: felázás, beázás, repedések és néha a hőszivattyú sem úgy működik, mint ahogy az elvárható lenne. A kivitelező persze mossa kezeit, hogy ő mindent úgy csinált, ahogy azt kellett, hónapok óta hitegeti, hogy majd jönni fog megnézni és orvosolni a problémákat, de még mindig nem történt semmi. A barátomék, pedig már egy vagyont költöttek a különböző mesteremberekre, hogy kijavítsák a beköltözés óta keletkezett hibákat, hiányosságokat.
Hogy ne kerüljünk a barátomék helyzetébe, nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a hibás teljesítés és a kellékszavatosság fogalmával ingatlanvásárlás esetén is!
Hibás a teljesítés, ha az a szolgáltatás időpontjában nem felel meg a szerződésben foglaltaknak vagy a jogszabályoknak. Például, ha nem olyan anyaggal és nem úgy csinálta meg a szigetelést, mint, ahogy az a szerződésben benne van.
Hibás teljesítés esetén a kivitelező kellékszavatossággal tartozik, a barátomék, pedig dönthetnek arról, hogy kijavítást, vagy kicserélést kérnek tőle, de adott esetben kérheti, az ellenérték csökkentését (például a vételárból bizonyos hányadot visszatart, ha esetleg még nem fizette ki a teljes összeget), vagy a kivitelező költségére maga is kijavíthatja vagy kijavíttathatja a hibát. Kellékszavatosságra ingatlan esetén az átvételt követően 5 évig lehet hivatkozni. Amit pedig nagyon fontos hangsúlyozni az az, hogy kijavítás, kicserélés esetén, az érintett részre vonatkozóan újraindul a kellékszavatosság, tehát újraindul az 5 év.
Ha már kifizettünk egy vagyont, hogy megvegyük az új házat/ lakást, akkor ne szégyelljük jelezni a kivitelezőnek a problémákat és rövid úton ragaszkodjunk azok javításához, cseréjéhez, megoldásához! Na hagyjuk, hogy elmismásolja a kivitelező a problémák megoldását és csak húzza az időt, ha pedig már 3. alkalommal javítja ki ugyanazt a hibát és még mindig nem jó, akkor álljunk a sarkunkra és hívjunk mi szakembert, akinek a költségeit igenis köteles lesz a kivitelező állni! Ha erre nem hajlandó, akkor mevan a módja, hogy ezt "kikényszerítsük" tőle.
Megjegyezném még, hogy a feleknek érdemes egymással írásban kommunikálni, -hogy mindenképpen maradjon nyoma a kéréseknek, ígéreteknek- valamint a javításról, cserérő is érdemes jegyzőkönyvet felvenni, vagy legalább egy e-mail váltást ejteni, miszerint ekkor és ekkor megtörtént a burkolat javítása, vagy éppen, hogy nem és azt a másik vételezte, elfogadta, átvette.